Undvik e-handelsstressen

stressNya e-handlare kan lätt bli överväldigade av alla fantastiska möjligheter som ligger framför dem. Varifrån ska inköpen göras? Vart ska allt lagras? Vilka säljkanaler kommer fungera bäst? Detta är några av de många frågor som kommer att följa e-handlaren under hela företagets livstid och ligga till grund för effektiviserings- och lönsamhetsutvecklingen. Det kommer finnas många ”smarta idéer” och ”brillianta lösningar” på såväl hög som låg nivå som lovar lösa alla problem inom logistik, SEO, marknadsföring, kundtjänst osv. Det är här e-handlaren måste visa prov på tålamod och filtrering av data för att inte gå under av stress. Var försiktig med vilka råd du får men ha tålamod med de som ger dem.

Jag anser att en av de viktigaste saker att komma ihåg som e-handlare är att detta inte är någon ny bransch. Oavsett vilka ny coola funktioner som kommer ut, vilka nya Magento-moduler som tas fram eller nya distributionssätt som erbjuds, så är det trots allt ren och skär postorder vi sysslar med. Kunden sitter med sin ”katalog”, fyller i sin orderblankett och varorna packas och skickas. Inget nytt under solen där. Jag säger detta eftersom det finns en tendens till att tro att detta är En Skön Ny Värld. Den må vara skön men speciellt ny är den inte och därför finns det erfarna uvar i branschen som sitter på ovärdelig kunskap som kanske förbises när nyare förmågor låter högre.

Om du som e-handlare finns med i de sociala kanaler som Twitter och Facebook, eller i ett av de många forum, är risken att du snabbt överväldigats av allt man tydligen måste tänka på som ny e-handlare. Om du gjort nybörjarmisstaget att hoppa på alla de sociala medierna har du förmodligen redan drunknat i all till synes livsviktig information. Mitt råd är att redan från början, innan kontona registreras, gå igenom vad det är man vill uppnå med sin närvaro och HUR man ska filtrera den ständiga flodvåg av information. Glöm inte att exempelvis Twitter endast är ett av de alla verktyg du har för att lyfta din e-handel, det får inte ta onormalt mycket tid från din kärnverksamhet. Smarta e-handlare låter verktygen arbeta åt dem undertiden pengarna tjänas.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

20 − tio =