Snabba tips om sökmotoroptimering

SEO, sökmotoroptimering. De senaste årens stora modeord på webben. Kort sagt handlar det om att Google ska gilla din sida och skicka upp den så högt som möjligt i ranking när någon söker på dina sökord. Kikar man bakom kullisen av denna extremt förenklade förklaring ser man ett fullskaligt krig mellan innehållsmakare och Google själva. Det finns X antal butiker som säljer produkt Y på nätet, alla dessa vill sälja mest och behöver därför få inte flest kunder. Kunderna hittar butikerna huvudsakligen via Google, kunderna är människor och är därför av naturen lata, ergo butikerna måste hamna högt på Google för att ha en chans till klick och senare konvertering.

Hur hamnar man högt på Google? Jag kommer inte gå in på några detaljer i detta inlägg, men enkelt sagt handlar det om att göra det Google vill att man ska göra; skriv för människor och inte för sökrobotar. Googles algoritmer är så pass avancerade att de inte går på enkla SEO-knep. Content is king är ett gammalt begrepp som fortfarande gäller! Dina produktbeskrivningar ska ha en löpande, intressant text med alla dina viktigaste sökord i innehållet. Det bästa är om du även har en bloggliknande artikelsamling som du fyller på med relativt jämna mellanrum för Google älskar nytt material. Nyckelordet är ”nyckelord” – vad är det dina kunder söker efter? Använd hela fraser och enkla ord.

Jag hjälper gärna ert företag att ta fram en lämplig strategi för att öka er synlighet på Google genom analyser och idéer.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem × 3 =